Werk je browser bij

Zo te zien gebruik je een verouderde of niet ondersteunde browser.
Gebruik een recente versie van één van de volgende browsers voor een optimale werking van deze website

Download ChromeDownload FirefoxDownload Edge

It's going to be a bumpy ride

Filmcolleges Vrouwelijke Filmmakers

Gelukkig eisen vrouwen de laatste jaren steeds meer hun eigen plek op in de filmwereld en leveren ze bijzondere en eigenzinnige films af. Reden te meer om hier (meer) aandacht aan te besteden. En precies dat zal Jan Salden in een zesdelige lezingenreeks, die begint op woensdag 6 oktober, dan ook doen.

Niet alleen om aan te geven dat er genoeg vrouwelijke regisseurs zijn die een plek als een auteur verdienen en dat hieruit opmerkelijke films voortkomen, maar vooral ook om er op te wijzen hoe noodzakelijk het is dat vrouwen films maken, dat er een eigen stemgeluid is dat gehoord en gezien dient te worden.

Over de titel van de reeks.
De titel van deze collegereeks is afgeleid uit de Hollywood filmklassieker ALL ABOUT EVE uit 1950, met in de hoofdrollen Bette Davis en Anne Baxter. In die film spreekt Bette Davis’ karakter Margo Channing de beroemde woorden: "Fasten your seatbelts. It's going to be a bumpy night". In de loop der jaren is die zin verbasterd naar '…bumpy ride’

Datums en tijden
Woensdag 6 oktober - De Pioniers
Woensdag 13 oktober – De Feministes
Woensdag 20 oktober – De nieuwe lichting
Woensdag 27 oktober – Geen college i.v.m. herfstvakantie
Woensdag 03 november – Vrouwelijke regisseurs in ‘mannengenres’
Woensdag 10 november – Vrouwelijke regisseurs in Nederland
Woensdag 17 november – De noodzaak van de female gaze

De colleges beginnen om 19.30 uur en duren tot ongeveer 22.15 uur, dat is inclusief een pauze van ongeveer 20 minuten.

Prijzen
Los college: € 13,50 | studenten / DNS-filmpashouders €11,50
Als je t/m 6 oktober tickets koopt voor alle zes de colleges (= € 81,- volle prijs, € 69,- voor studenten / DNS-filmpashouders) dan ontvang je een voucher voor een gratis toegangsbewijs voor de additionele filmvertoningen bij deze colleges.

Additionele filmvertoningen
Gedurende de looptijd van de colleges vertonen we ook enkele films die inhoudelijk aansluiten bij de colleges. Dit zijn reguliere filmvertoningen, dus ook toegankelijk voor filmliefhebbers die de colleges niet volgen. Voor deze films gelden dus onze standaard entreeprijzen. De titel en de datums van vertoning van deze films worden binnenkort bekend gemaakt. 


College 1 - De Pioniers

Ze waren er altijd al, vrouwelijke regisseur. Zelfs al aan het begin, bij het ontstaan van film. Een naam als Leni Riefenstahl zal zeker nog wel een belletje doen rinkelen, maar mensen zoals Lotte Reiniger, Alice Guy-Blaché, Dorothy Arzner en Ida Lupino zijn vandaag de dag nagenoeg vergeten. En dat is onterecht, want op velerlei gebied zowel qua thema’s maar ook in de filmvormen, zoals bijvoorbeeld de animatiefilm, hebben deze vrouw een belangrijke stempel op het medium gedrukt.

Jan neemt een diepe duik in het verleden en trekt de vrouwelijke regisseurs die we schaamtevol zijn vergeten terug in de spotlight en laat je opnieuw kennis maken met deze pioniers.

wo 06 okt 19:30  

    

 


College 2 - De Feministes

Vanaf de jaren ‘60 van de vorige eeuw kwam het feminisme steeds sterker op. Streven naar gelijkberechtiging van de vrouw liet ook zijn sporen na in de filmindustrie. Vanuit die gedrevenheid kwamen een aantal regisseurs zeer nadrukkelijk op de voorgrond die de filmwereld behoorlijk zouden bepalen voor de komende decennia. Namen als Agnès Varda, Doris Dörrie, Margarethe von Trotta, Helma Sanders(-Brahms), Agnieszka Holland, Sally Potter, Julie Dash en Jane Campion.

Ze regisseerden klassiekers als LE BONHEUR (Varda), THE PIANO (Campion), HANNAH ARENDT (Von Trotta), EUROPA EUROPA (Holland), DAUGHTERS OF THE DUST (Dash) en ORLANDO (Potter).

Jan springt deze avond op de bres voor de dames en laat je, in het perspectief van de tijd waarin ze uitkwamen, zien wat hun films zo bijzonder maakt.

Van Jane Campion vertonen we binnenkort haar nieuwste film: THE POWER OF THE DOG met Benedict Cumberbatch en Kirsten Dunst in de hoofdrollen.

wo 13 okt 19:30  

    

 


College 3 - De Nieuwe Lichting

De nieuwe lichting vrouwelijke regisseurs laat zich door niets en niemand wegdrukken. Sterker nog, ze eisen het platform wel degelijk voor zich op. En met succes. NOMADLAND van regisseur Chloé Zhao sleepte het afgelopen jaar diverse belangrijke filmprijzen in de wacht (waaronder de Gouden Leeuw in Venetië en diverse Oscars), maar ook Greta Gerwig oogstte veel lof met haar regiedebuut LADY BIRD en meest recent met haar interpretatie van de roman LITTLE WOMEN.

Cate Shortland verraste met LORE en nog steeds is Sofia Coppola’s THE VIRGIN SUICIDES van een magistrale melancholische schoonheid. Maar er is zoveel meer als je denkt aan films zoals TONI ERDMANN van de Duitse Maren Ade en THE SELFISH GIANT van de Britse regisseur Clio Barnard.

Hoe een nieuwe generatie vrouwelijke regisseurs opgroeit in een nieuwe filmwereld en wat dat bekent voor hunzelf en voor de filmwereld in z’n geheel, laat Jan je deze avond allemaal zien.

wo 20 okt 19:30  

    

 


College 4 - Vrouwelijke regisseurs in ‘mannengenres'

Vrouwelijke regisseurs laten zich niet (meer) beperken tot kleine, persoonlijke films. Ze eisen ook hun plek op in het blockbustergenre en de ‘hardere genres’. Een goed recent voorbeeld is de Gouden Palm winnaar van dit jaar, TITANE van de 37-jarige Belgisch/Franse regisseur Julia Ducournau. Een waanzinnige cinematografische trip met enkele pittige scenes. En ook de Hollywood horrorfilm CANDYMAN, waarmee de 31-jarige regisseur Nia DaCosta deze zomer als eerste afro-Amerikaanse een film regisseerde die een tijd lang de best bezochte bioscoopfilm van Amerika was.

Maar denk ook aan de verontrustende thriller AMERICAN PSYCHO van Mary Harron en eigenlijk het volledige oeuvre van Kathryn Bigelow (THE HURT LOCKER, ZERO DARK THIRTY, POINT BREAK) dat doordrenkt is met spectaculaire actiescenes. En zijn het vrouwelijke regisseurs die nu dikwijls aan het roer staan van superheldenfilms, zoals Patty Jenkins bij de beide WONDER WOMAN-films en Cathy Yan bij BIRDS OF PREY.

Jan trekt deze avond zijn superheldenpak aan en vliegt door de films als nooit tevoren. Blijf alert en houd oren en ogen wagenwijd open.

wo 03 nov 19:30  

    

 


College 5 - Vrouwelijke regisseurs in Nederland

Nouchka van Brakel, Nanouk Leopold, Digna Sinke, Paula van der Oest, Mijke de Jong, Will Koopman, Antoinette Beumer, Heddy Honigmann en Esther Rots. Om er maar eens een paar te noemen. Nederland heeft altijd een sterke lichting vrouwelijke regisseurs gehad. De Roermondse Marleen Gorris kreeg zelfs iets klaar dat Paul Verhoeven nog niet gelukt is, namelijk een Oscar winnen (voor ANTONIA). Het aanbod van hen is uitermate gevarieerd. Van kinderfilms, zoals DE TASJESDIEF (Maria Peters), tot het verbluffende NOTHING PERSONAL (Urszula Antoniak).

En er klopt een nieuwe generatie vrouwelijke filmmakers aan de deur die (eindelijk) de ruimte krijgt om hun eigenzinnige visies naar het grote scherm te vertalen. Namen als Ena Sendijarevic, Margot Schaap, Marleen Jonkman, Valerie Bisscheroux en Halina Reijn (die nu in Amerika een film regisseert) bonken steeds harder.

Prent die namen goed in je hoofd. En je kunt op je klompen aanvoelen dat Jan daar vanavond zorg voor zal dragen.

wo 10 nov 19:30  

    

 


College 6 - De noodzaak van de female gaze

Omdat de filmwereld ‘vroeger’ vooral door mannen bepaald werd, was ook het beeld dat men via film kreeg van de wereld, van de mensheid, maar zeer zeker ook dat van de vrouw, vooral er een dat door een mannenbril werd gezien. Ook wel the male gaze genoemd.

Het was de theoretica Laura Mulvey die dit bestempelde en er op aandrong dat daar tegenover een tegenpool gesteld moest worden, namelijk the female gaze. Wat dat is en waarom dat zo belangrijk is, wordt in deze laatste lezing behandeld.

Alle ogen deze avond dus gericht op Jan voor een hoognodige blik op de female gaze.

wo 17 nov 19:30